Aprueban la denominación ‘Ribeiras do Barbanza-Iria’ para los vinos de la zona

Publicado por Antonio Cortés en

p(centrado). uvas.jpg

La Dirección Xeral de Producción, Industrial e Calidade Agroalimentaria de la Consellería de Medio Rural aprobó la puesta en marcha de la denominación «Viños da terra Ribeiras do Barbanza-Iria» para los caldos producidos en las zona del Baixo Ulla y la comarca barbanzana.

Mediante una disposición que será publicada en los próximos días en el Diario Oficial de Galicia los viticultores de estas áreas lograron que Medio Rural reconozca la citada denominación a la que podrán acogerse los vinos de mesa producidos en los municipios de Catoira, Valga, Pontecesures, Dodro, Rianxo, Boiro, A Pobra, Riveira y varias parroquias de Porto do Son y Lousame. Las variedades de uva con las que podrán elaborarse estos caldos aparecen reguladas en la Disposición de la Consellería. En cuanto a vino blanco están permitidas albariño, caíño, godello, loureira, marqués, treixadura y torrontés. En cuanto a los tintos, el abanico incluye brancellao, caíño, espadeiro, loureira, mencía y sousón.

Las técnicas de cultivo tenderán a conseguir la mejor calidad de la uva y el respeto al medio ambiente, y las replantaciones, sustituciones o nuevas plantaciones requerirán para su autorización que sean realizadas exclusivamente con las variedades de caldos admitidas e injertadas sobre un patrón recomendado. No se permitirá mezclar en una misma parcela variedades tintas y blancas y los sistemas de conducción del viñedo serán la espaldera y el emparrado. Las producciones máximas admitidas serán de 10.000 kilos por hectárea para los vinos blancos y 8.000 en cuanto a los tintos.

Para que un caldo pueda acogerse a la denominación «Ribeiras do Barbanza-Iria» deberá ser elaborado con uvas procedentes de viñas legalmente registradas, al igual que lo debe de estar la bodega en el Rexistro de Industrias Agrarias de la delegación provincial de Medio Rural. Cada empresa deberá disponer de pruebas que acrediten que las partidas de vino que pondrá en el mercado cumplen todas las exigencias, siendo sometidas a análisis químicos. También el Instituto Galego de Calidade Alimentaria realizará controles para velar por el cumplimiento de la normativa.

Los vinos blancos y tintos pertenecientes a la denominación deberán presentar la calidad enológica propia del área delimitada, especialmente en cuanto a color, limpieza y aromas. Se trata, en general, de caldos vivos, ligeros de cuerpo, de color tenue, ricos en aromas primarios, secos, frescos y ligeramente ácidos.

En la producción de mostos deberán seguirse prácticas tradicionales ?aunque aplicadas con tecnología moderna?, sin que el rendimiento sea mayor a 67 litros de producto por cada 100 kilos de uva. En la elaboración de vinos monovarietales al menos el 85% de la uva tiene que proceder de esa variedad.

El grado alcohólico volumétrico natural mínimo queda fijado en 11% para los caldos monovarietales y 10% para el resto.

Gestiones > La batalla para conseguir una denominación por parte de los viticultores de los municipios afectados se remonta a años atrás, especialmente en Catoira, donde el Ayuntamiento encabezó las gestiones tras serle denegada en varias ocasiones la inclusión en Rías Baixas. El alcalde, Alberto García, mostró su satisfacción por haber logrado el objetivo e indicaba que «Rías Baixas deixounos discriminados, pero penso que ó mellor ata nos favoreceu porque agora poderemos embotellar os nosos viños coas mesmas castes de uva que poidan facelo na citada Denominación de Orixe».

En los últimos meses los principales problemas para establecer la denominación se centraron en el nombre. Se propuso primero «Ribeiras de Arousa», lo que fue rechazado por Medio Rural, que propuso «Ribeiras do Barbanza», algo que no gustó en el resto de municipios que no pertenecen a esa comarca, como Catoira, Cesures o Valga. Se barajó «Ribeiras do Barbanza-Ullán», pero finalmente se optó por incluir la denominación de «Iria», que fue la que salió adelante. Sobre ella dice García que «Catoira historicamente pertencía ás terras de Iria Flavia, as Torres eran a defensa de Iria e incluso o nome da nosa vila pode gardar algo de relación con esa palabra».

:: Diario de Arousa :: M. Angueira


Los vinos de Baixo Ulla se venderán con la etiqueta Ribeiras do Barbanza e Iria


Hace seis años que los viticultores de Catoira, Valga y Pontecesures comenzaron a gestionar la protección para su producción vitícola. Primero intentaron su incorporación a la denominación de origen Rías Baixas, unas gestiones que fracasaron. Finalmente, optaron por otra vía que parece a punto de cerrarse con éxito. Según confirmaron ayer tanto desde el Concello como desde el BNG de Catoira, los caldos de esta zona podrán acogerse a la denominación viño da terra Ribeiras do Barbanza-Iria.

En pocos días se espera que el Diario Oficial de Galicia publique una orden de la Consellería do Medio Rural por la que se reconocerá esa indicación geográfica y se establecerán las normas de su utilización en los vinos de mesa que se produzcan en esta zona.

El área de producción abarcará los concellos de Catoira, Valga, Pontecesures, Dodro, Rianxo, Boiro, A Pobra y Ribeira, así como varias parroquias de Porto do Son y Lousame.

Según esa normativa que se aprobará próximamente se podrán englobar en esta denominación los caldos que se elaboren con uvas blancas de las variedades albariño, caíño blanco, godello, loureira blanca o marqués, treixadura y torrontés. En cuanto a las variedades tintas, también se admiten las elaboradas con brancellao, caíño tinto, espadeiro, loureira tinta, mencía y sousón.

Por tanto, la nomenclatura viños da terra Ribeiras do Barbanza-Iria podrá incluir blancos y tintos. En la orden también se estipularán las cualidades que deben presentar para poder acogerse a esa denominación.

Trámites

Los trámites que se siguieron hasta alcanzar esta denominación comenzaron, al menos en lo que respecta a Catoira, el 26 de julio del año 2000, cuando el pleno aprobó solicitar formalmente la inclusión en Rías Baixas. Esa petición fue formulada ante la Consellería de Política Agroalimentaria por vecinos de Catoira, una asociación de propietarios de viñedos y el propio Concello. Además de eso, el regidor catoirense terció ante el PSOE, que formuló tres interpelaciones en el Parlamento de Galicia.

Ante los resultados negativos de estas gestiones, las asociaciones Arousa Norte, Ribeira de Arousa y Viticultores de Catoira presentaron un dosier a Medio Rural en el que se trataba de justificar el reconocimiento del nivel de protección de vino de mesa con derecho a la mención tradicional vino de la tierra Ribeira de Arousa. La consellería propuso entonces la denominación viños da terra do Barbanza, denominación que rechazó en pleno el Concello de Catoira, dado que tanto Catoira como Valga y Cesures no pertenecen a esa comarca. Finalmente, y tras una reunión celebrada esta misma semana, se ha llegado al acuerdo de que la denominación sea Ribeiras do Barbanza-Iria.

Tanto el Concello como el BNG de Catoira se felicitaron ayer por esta noticia que consideran que será muy positiva para los viticultores de estos municipios de Baixo Ulla y Barbanza.

Asimismo, según comentan los nacionalistas catoirenses, la Consellería do Medio Rural se compromete a subvencionar todo tipo de iniciativas que tengan como finalidad la introducción de los vinos amparados por esta indicación geográfica en el comercio y en sectores como el hostelero, que pueden tener un papel importante en la producción de estos caldos.

:: La Voz de Galicia :: Ed. Arousa


2 comentarios

Tilán · 25-11-2006 a las 11:31

Si… «la verdad os hará libres»…, e que Dios me perdoe… «la verdad no está ahí fuera (expediente X»)

¿Sabedes onde se atopa «la verdad»? Pois atopámola nun aforismo que dí:

«IN VINO VERITAS» …Plinio o Vello, dixo.

Introducción feita. Asunto a tratar: ??Viños da terra Ribeiras do Barbanza-Iria?

Como da ignorancia extraemos osadía eu digo:

Anos de labor pasaron os veciños destes Concellos que agora logran un recoñecemento para as súas viñas e viños, houbo períodos nos que se intentou a incorporación á denominación de orixe Rias Baixas, episodios nos que caseque se consigue a incorporación pero o mercado (oferta-demanda) foi quen aconsellou a non integración ata tempos mellores. Non contentos, quenes se querían integrar seguiron a darlle voltas, hoxe temos esta indicación xeográfica ??Viños da terra Ribeiras do Barbanza-Iria?. (Benvida)

Esta etiqueta que agora se autoriza, á vista do profano é como de segundo orde, aínda que esixe requisítos para estar baixo dela, no gran mercado ¿cantos pedimos un Tierras de Castilla? Nunca se sabe, pero habrá que sair con moi bo pé e traballar moito o mercado… boa sorte.

Os productores que desexen acollerse a ela, supoño que xa o saben, pero o comento para os que non o sepan, teñen que ter os viñedos censados (por decilo así), teñen que traballar con castes autóctonas.. etc; que poñéndonos en Pontecesures, supón duro traballo quen queira lograr unha producción axeitada, xa que en blancos para lograr «lucro cesante» é dificil, traballar con Godello, Loureira, Caíño Branco, Lado,Torrontés, Treixadura, elo supón «sangre, sudor y lágrimas». Entre a adaptabilidade, pragas e enfermidades ten que vir un ano moi bo para obter un beneficio de todo o traballo. (A botrite como esté un tempo humedo pode poñerte fino xa en maio…(sí ollo o dato), o mildeu como teña ocasión non perde o tempo, e tamén hai anos nos que o oidio (polvillo) merma a colleita. Os paxáros os primeiros en catar a densidade, non fai falta un refráctometro, hai castes coma o godello que cando empeza a madurar, eles (os paxáros) son os primeiros en desfacer os acios.

Como non pretendo romper ilusións, todo ten arreglo e neste caso con tratamentos, traballo, e sorte, ¡¡¡adiante productores a incorporarse a ??Viños da terra Ribeiras do Barbanza-Iria?, despois de todo, ¡xa era hora!.

Noutro orde de cousas e relacionado co viño, nestes concellos que agora se amparan baixo este nome, temos un viño que en orixe natural non é tal, senon que está calificado como de HPD (hibrido productor directo) o «Catalán Roxo», este gran inxuriado, calumniado, maltratado ¡¡¡¿quén pide un país?!!! (A XENTE NOVA NIN O CHEIRO ),fomos nós, os que o facemos, quenes o desmeritamos.

Facer viño non é apretar as uvas e deixalas fermentar. Nas grandes denominacións de orixe os viños traballanse, condiméntanse, maquillanse e despois ponselle un traxe, non poño en xuízo a calidade da materia prima, para nada, pero ahí está precisamente o labor, a parte de ter bo material despois aínda o tratan, o miman. ¿Faise a comida sen os condimentos necesarios?. …»botanlle química» (o dito) …. hai química «A» e química «B»… ¿ou que é o ClNa?, pois eso o sal é necesario para a comida, pois o viño tamén ten que levar sal, senón non sabe.

O noso «Catalán Roxo» tan HPD como o «Folla Redonda», foi descoidado, estes HPD que teñen fama de dar viños acédos, inestables, foron durante tempo o viño que se consumeu nesta zona, porque sempre foi da cepa que mais producción se obtiña, foi incorporada cando a filoxera fixo estragos, púxose como resistente e produciu ben, e aquí temos o resultado a mellor caste do mundo para todo esta zona, da viño coma ninguén alcanza unhas densidades de azucar coma ningún outro neste pobo, en grados Beaumé atá 12, ¿qué albariño colleitado en pontecesures, ou que godello ou loureira, nos chega atá esa densidade?, ningún.

O «Catalán Roxo» que non se pode facer roxo, senon que a súa mellor vertiente está no blanco (para gustos), este HPD maldecido e embodriado polo non saber facer, ou por ser lacáns, este HPD acusado, porque nel se identifica a presencia de Malvin-diglucósido que algúns… outros NON… dín que é un tóxico que afecta ó SNC.

Este HPD que cos condimentos da cociña, sal (metabisulfito de potasio) e azúcares (a chaptalización, con blanco refinado ou moreno integral que aporta oligoelementos enriquecedores) e a boa maduración e LIMPEZA, sobre todo LIMPEZA ten uns valores moi estimables, non digo nada se se nos ocurre facer un COUPAGE con albariños, godellos etc, o resultado é calidade e abondanza.

Hai quen como Masa Vázquez, A. (O Sector da Viticultura en Galicia. «Análise Empresarial» Unipro Editorial Vigo-1989 pags.32-41) opinan que o Catalán non é un HPD. Pena de que non se admitira este viño, aínda que non como caste autóctona, si que o fora como autorizado xunto con outros, entonces serían demáis os que se acolleran a ??Viños da terra Ribeiras do Barbanza-Iria?.

Administrador, non sigo, porque me podes berrar. Un saúdo.

Bo día.

Antonio Cortés · 25-11-2006 a las 11:49

Porque che vou a «berrar» … e máis, o interesante da túa exposición merecese unha entrada con ese texto. ¿ si non che parece mal ?

Deja una respuesta

Marcador de posición del avatar

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.